RECENZE: Kniha upírů || Ditte a Giovanni Bandini

Jsem velký fanoušek upírů a nadpřirozena obecně, což je jeden z hlavních faktorů, proč jsem po této knize sáhla. Dalším byla zvědavost. Nic s podobným námětem (a populárně naučnou literaturu obecně) jsem ještě nečetla, tak jsem si chtěla trošku rozšířit obzory a vzhledem k tomu, že mi tato kniha straší už pěknou řádku let v knihovně, bylo načase ji přelouskat.

Jak je z názvu patrné, celá kniha se zaobírá upíry, ale pár částí je věnováno i ostatním nadpřirozeným bytostem, popř. zvířatům, která mají s upíry nějakou spojitost. Celá kniha je rozčleněna do 21 kapitol, z čehož se každá zabývá jedním určitým tématem - mně osobně se nejvíce líbily kapitoly věnované Drákulovi, historii vampirismu a masovým vrahům, kteří buď byli za upíry označování nebo v jeho jménu páchali zločiny.

"Upír je mrtvý, který se vrací, opouští hrob, aby vysával živým krev, likvidoval dobytek nebo působil jiné škody. Není to tedy žádná démonická bytost nebo duch, avšak ani člověk, nýbrž měnící se mrtvola."

Všechny texty jsou doplňovány tematickými ilustracemi a spoustou historek, příběhů nebo legend, které dávají knize ten správný šmrnc. Právě ony historky se mi na celé knize líbily nejvíce a vůbec by mi nevadilo, kdyby jich zde bylo víc. Co mi můj požitek trochu kazilo, byly chyby, které se sice moc často nevyskytovaly, ale i tak mi trhaly oči.

Jak už jsem zmínila, jsem velký fanoušek upírů a díky této knize jsem se o tomto tématu mohla dozvědět více. Na druhou stranu tu ale byla spousta informací, které jsem věděla už před přečtením, ale protože nerada přeskakuji pasáže v knihách, přelouskala jsem je všechny. Proto mi čtení někdy připadalo zdlouhavé - texty pouze opakovaly informace, které jsem už dávno znala.

"Velkou otázkou je také to, zda je možné všechno rozumově vysvětlit, a tím i zracionalizovat."

Celkově ale můžu říct, že se mi kniha četla dobře. Styl psaní mi vyhovoval a několikrát se mi stalo, že jsem během čtení ztratila pojem o čase. Pokud vás téma vampirismu momentálně zajímá, popř. se o ni chcete dozvědět více, je toto ideální kniha pro vás. Pokud se tímto zabýváte již déle, kniha vám podle mě nedá nic nového.

3.5/5