RECENZE: Mé jméno je Nikdo || Kristen Orlando

V poslední době jsem začala více číst YA literaturu - člověk si u ní dobře odpočine a nemusí se při čtení příliš soustředit - a tak se nějak stalo, že se mi do rukou dostalo toto dílo. Křiklavě červená obálka si okamžitě získala mou pozornost a po přečtení anotace jsem se rozhodla, že jí dám šanci.

Ačkoliv nápad - dospívající dívka, která celý svůj život trénuje na to, aby se stala agentkou a nemůže si nikoho pustit příliš k tělu - mi zní poměrně originálně, v praxi mi to zkrátka nefungovalo. Jako ve spoustě YA románů i zde máme výjimečně nadanou hlavní hrdinku Reagan, jenže navzdory tomu, kolikrát je její nadání zmíněno si nejsem jistá, jaké přesně je. Jsem si téměř jistá, že pokud od raného věku trénujete bojová umění a zacházení se zbraněmi, tak v pubertálním věku už tyto schopnosti budete zvládat poměrně obstojně a není to ani tak o nadání, jako o tréninku samotném.

Celkově nemůžu říct, že bych postavám v této knize přišla na chuť. Mezi mé nejoblíbenější se zařadil Luke, což je dle mého názoru tak trochu ňouma, který se nechá svým objektem zájmu zatáhnout do čehokoliv a nehledě na to, jak krátce se znají je za ni ochotný obětovat svůj život (navíc si nejsem úplně jistá, co na Reagan vidí - několikrát mu lhala, manipulovala s ním a celkově je poměrně nevyrovnaná a ufňukaná). Rodiče jsou zde vykreslení jako neoblomní a ignorantní, kteří své dceři v jednom kuse lžou a jejich výchova mi často zaváněla týráním. Další postavy už pro příběh samotný nejsou moc důležité a objevují se jen ve chvílích, aby udělaly nějaké hloupé rozhodnutí (zejména samotní agenti mi připadali značně nekompetentní pro jejich postavení) nebo vyplnili prázdná místa.

Začátek knihy je rozvleklý, což ale připisuji tomu, že se jedná o první díl trilogie (v Česku vyšla zatím pouze tato kniha). Dále už se to trochu rozjede, ale s tím, jak akce přibývá, přibývají i klišé a nesrovnalosti. Celkově je děj dost nereálný, ale to se u YA žánru dá očekávat. Jestli nakonec vyjdou i další díly této série, pravděpodobně po nich nesáhnu.

Abych to shrnula: líbil se mi nápad, jenže autorka nedokázala plně využít jeho potenciál. Asi bych knihu doporučila spíše mladším čtenářům, jenže to mi zase nesedí s tím, kolik násilí se vyskytuje na konci knihy. Násilí jako takové mi v knihách nevadí, ale do této knihy mi to zkrátka nepřišlo vhodné. Je to docela předvídatelné, avšak na konci se stane zvrat, který mě poměrně zaskočil. Takže ve finálním hodnocení dávám 2 hvězdy - občas se vyskytly nějaká ta pozitiva, ovšem zápory mi zde převažují. Hádám, že zkrátka nejsem cílová skupina této série.

2/5