RECENZE: Jak nechutně zbohatnout v rozvojové Asii || Mohsin Hamid

K této knize jsem poprvé přišla před pár lety, ale po přečtení několika stránek jsem jí odložila (neměla jsem na knihu potřebnou náladu). Jenže vzhledem k tomu, kolik mám v knihovničce restů, se jich snažím postupně zbavovat a tak jsem s ní nedávno znovu přišla do styku. Tentokrát už jsem ji neodložila a během pár hodin ji přečetla - a jak se mi líbila si můžete přečíst níže.

Odeon patří mezi má oblíbená nakladatelství a jejich knihy jsou pro mne zárukou kvalitního čtiva (existují samozřejmě výjimky, viz recenze na Zabila jsem naše kočky, drahá). Toto dílo čtenáři nabízí na 160 stranách životní příběh NĚKOHO - neurčité hlavní postavy narozené v neurčité zemi rozvojové Asie. Můžeme sledovat jeho život od útlého dětství až po stáří a to hlavní, jak už z názvu vypovídá, jak se stal v této zemi nechutně bohatým.

Když jsem knihu napodruhé četla, její forma psaní - parodie na příručky - mě neuvěřitelně zaujala. Bohužel ona ta parodie není tak zjevná, jelikož se vyskytuje pouze na začátcích kapitol a v jejich názvech. A trochu mne zpočátku mátla, protože jsem si původně myslela, že se bude jednat o humorné dílo. Místo toho ale tato kniha mimo nádherných citátů předestírá i spoustu podnětů k zamyšlení - nejsou na světě důležitější věci než bohatství?

Ačkoliv postavy jsou podle mě docela ploché - nemáme možnost hlouběji poznat jejich emoce, vlastnosti - plně to vynahrazuje propracovaný příběh podaný zajímavou formou vyprávění a autorovým dobrým stylem. Jestli od něho ještě něco vyjde v ČR, moc ráda si to přečtu. I když mi zpočátku nesedlo nepojmenování postav (v celém příběhu se postavy jmenují krásná dívka, syn,  sestra...), po nějaké době jsem si už na to zvykla a překvapivě mi to ani nepůsobilo potíže v orientaci v příběhu.

Navíc se jedná o poměrně odpočinkovou četbu. Na čtenáře zde nečekají zvraty ani žádná velká odhalení, je to zkrátka jednoduchý (ovšem jak už byl zmíněno propracovaný) životní příběh NĚKOHO, kdo se z nuzných podmínek vypracoval až k nechutnému bohatství. A vy máte možnost si tento zajímavý příběh přečíst.

Ačkoliv jsem se o této knize vyjadřovala zatím pouze kladně, jednu hvězdičku z celkového hodnocení přece jen ubírám. Navzdory její délce se zde vyskytuje několik scén, které mi přišly zbytečné/nepotřebné a často jsem se musela na knihu více soustředit (jako rychločtenáři mi to občas činí problém) a zpomalit, protože děj poměrně rychle postupuje kupředu. Navíc se nemůžu zbavit dojmu, že zde zkrátka něco chybělo, něco co by mě vážně dokopalo k tomu dát této knize 5 hvězdiček. Hádám, že se u mě nedostavil po přečtení patřičný wow efekt, který je pro plné hodnocení zásadní. Knihu jsem přečetla a líbila se mi, jenže po pár měsících mi z ní nezůstane v hlavě už vůbec nic - snad kromě hlavní myšlenky. I přesto však můžu toto dílo s klidným svědomím doporučit a dát jí 4 hvězdy.

4/5