RECENZE: Harry Potter a prokleté dítě || Jack Thorn

Harry Potter patří mezi mé nejoblíbenější série, ať už se jedná o knihy nebo filmy. A protože už originální sérii mám přečtenou a na re-readingy bohužel moc času nemám (vždyť na mě čeká ještě tolik nových neobjevených světů!), do kouzelnického světa se ráda vracím v knihách, které s orig. sérií nějak souvisí (viz Bajky barda Beedleho apod.). Proto jsem věděla, že se k Prokletému dítěti dříve či později dostanu.

"V každém zářivém okamžiku je kapička jedu: Vědomí, že zase přijde bolest."

Nechápu, proč jsem čtení knihy tak dlouho odkládala, jelikož kvůli formě knihy - scénář - se čte neuvěřitelně rychle a na přečtení mi tak stačil pouhý den. Navíc děj odsýpá poměrně rychle, takže si člověk ani nevšimne a už je na konci. Co se tedy týče zápletky, nemám moc co vytknout. Mě jako čtenáře zaujala a udržela si mou pozornost po celou délku knihy.

To samé se však nedá říct o postavách. Ať už nové nebo staré, jejich chování často postrádalo logiku a nebylo věrohodné. Zejména staré postavy jako by předtím ani neexistovaly - jejich chování absolutně neodpovídalo jejich charakteru a v několika případech dost odporovalo původní sérii. Být toto originální kniha mimo HP svět asi bych neměla námitek, ale vzhledem k tomu, že mám postavy s kým porovnat, toto vidím jako obrovské mínus. Nehledě na to, že změny jejich charakteru by se ani nedaly vyložit jako přirozený vývoj postav, protože jejich povahy byly zkrátka až moc pozměněné.

"Takhle to přece chodí, ne? Mezi přáteli. Nevíš, co ten druhý potřebuje. Jen víš, že to potřebuje."

A kromě realistických starých postav mi chyběla i ta správná "potterovská" atmosféra. Chybělo mi to kouzlo Bradavic, což bude pravděpodobně způsobeno i tím, že je to scénář a žádné květnaté popisy tak v knize nejsou. Nebo to bude tím, že na psaní scénáře se Rowlingová nepodílela a pouze se pod něj podepsala.

Kdybych to měla shrnout, samo o sobě se nejedná o špatnou knihu. Jak už jsem se zmiňovala, čte se prakticky sama a děj krásně graduje, ale zkrátka to není Harry Potter. V ději jsou občas logické chyby nebo se postavy chovají nereálně, ale nad tím jsem schopná přimhouřit oko s tím, že je kniha primárně určená pro mladší čtenáře než jsem já. Znovu už bych po knize nesáhla, až se budu chtít vrátit do světa čar a kouzel, sáhnu raději po originální sérii.

3/5