RECENZE: Já jsem Čína || Xiaolu Guo

Knihy od Omegy moc často nevyhledávám, jednak protože mě jejich tituly málokdy zaujmou, a pak taky protože jejich knihy často obsahují nesnesitelné množství hrubek a překlepů. Ale jelikož mám kvůli odlišné kultuře moc ráda knihy odehrávající se v Asii, nedalo mi to a já se rozhodla této knize přece jen dát šanci.

"Pokud strávíte dost času čtením myšlenek někoho jiného, po chvíli vás jejich myšlenky nakazí. Vaše představa o sobě se rozmlží. Nebo si uvědomíte, že jste vlastně nikdy nebyli své pravé já."

Podle anotace jsem čekala velmi romantický příběh, ale kniha je spíše politická a jak zjistíte vcelku záhy co se začtete, romantiky zde není mnoho. Kupodivu mi to ani tak moc nevadilo, protože mě do sebe příběh vtáhl téměř okamžitě. I přes poněkud zprzněný překlad (jak se dalo čekat, hromada hrubek a gramatických chyb), autorka píše velmi poutavě. V příběhu se střídá několik časových rovin a dopisy/deníkové zápisy na sebe přímo nenavazují, takže se vám celý příběh pomaličku odkrývá kousek po kousku až do konce. Když jsem se do knihy začetla, měla jsem problém se odtrhnout, jak jsem chtěla konečně odkrýt celý příběh Ťiena a Mu.

Kromě dopisů příběh doprovází i fotografie či kresby a sem tam i e-maily vyměněné mezi Ionou, která příběh překládá, a nakladatelstvím. Navíc je každá část knihy uvedená nějakým citátem.

"Umění je politika neustálé revoluce. Umění je nejčistší revoluce, a tudíž ta nejčistší forma politiky, jaká existuje. Dobrý umělec je revolucionář."

I přesto, že jsem od příběhu moc nečekala (očekávání mám málokdy), jsem mile překvapená. Dokonce ani nemám moc co vytknout. Postavy byly věrohodné, mohla jsem sledovat jejich vývoj a ať už jsem s nimi souhlasila nebo ne, dokázala jsem se s nimi sžít. Sedl mi autorčin styl psaní - děj má spád a až do úplné konce knihy jsem si vlastně nebyla jistá, jak příběh našich hlavních hrdinů skončí.

Abych to zrekapitulovala, Já jsem Čína je skvěle napsaná a promyšlená kniha, která čtivou formou znázorňuje politiku Číny a přitom na jejím pozadí vykresluje silný příběh dvou lidí - Ťiena a Mu. Už teď vím, že po knize ještě někdy sáhnu, protože jsem se do ní naprosto zamilovala.

5/5

You May Also Like

0 komentářů

Děkuji za každý komentář! :-)